Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Brønderslev Nord
Mobil menu

Inklusionsprincippet

Værdigrundlag
Inklusion er en opgave, som skal varetages af alle ansatte i folkeskolen. Det er gældende for alle fag og opgaver der foregår indenfor skolens rammer. Derfor er det vigtigt at kende den overordnede forståelsesramme for hvad inklusion er og hvordan det kan implementeres i skolens praksisfællesskab omkring undervisning, læring, samarbejde sociale aktiviteter mv.
Det er ikke kun skolerne og lærerne der bærer ansvaret for en succesfuld inklusion, forældrene er vigtige ressourcepersoner og samarbejdet er værdifuldt. Ligesom det er meget vigtigt at samarbejdet på tværs af faggrupper og institutioner fungerer optimalt, for at få det optimale ud af inklusionen. 
Inklusion handler om at alle børn deltager, er anerkendt og accepteret, derudover skal barnet sikres læring og udvikling i det fællesskab hvori barnet indgår

Målsætning
•    Eleverne deltager aktivt og ligeværdigt i gensidigt udviklende fællesskaber uanset forskelle i forudsætninger og funktionsevne herunder kontekstuelle faktorer. Med ligeværdigt menes med gensidig accept af forskellighed
•    Med fællesskaber forstås de almindelige samfundsmæssige institutioner, hvor mennesker interagerer og påvirker hinanden – her skolen herunder sfo, fritidsklubber og andre foreninger 
•    At have inklusion som mål dækker både at opnå inklusion og undgå eksklusion 


Med inklusionsprincippet søges der at skabe et velstruktureret miljø, hvor den enkelte elev gives mulighed for at deltage aktivt i læringsfællesskabet og hermed støtte alle elever til at blive så dygtige de kan i både faglige og sociale fællesskaber.

Udarbejdet 20. november 2021